Tuesday, February 20, 2018

Pakej Bersalin di KPJ Tawakkal 2017

Assalamualaikum

Today nak kongsi pakej bersalin yang ditawarkan oleh hospital Tawakkal dan pengalaman bersalin di hospital ini. 

Tarikh 6.12.2017, saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki, dan saya mengambil pakej Single Room (2 days 1 night) berharga RM3999 dan memilih Dr Jaafar Yaakob as my obstetrician. Memang 1st and 2nd child ni saya menggunakan service Dr Jaafar. Pakej yang saya ambil ni adalah pakej basic (normal delivery, NO EPIDURAL, NO VACUUM, NO FORCEPS ) dan harga yang di offer ni adalah harga masa office hour. If kena admit after office hour harga jadi lain. 
Pakej ini cover:
1. Admission fee
2. Room charges (2 days, 1 night)- ada single room, 2 bedded and 4 bedded
3. Maternal and fetal monitoring during labour room
4. Consultant review 2x/day
5. Nursing care
6. Take home medication

for baby:
1. Baby vaccination - BCG, vit K, Hepatitis B
2. Neonatal screening (TSH, G6PD, blood group)
3. Baby examination by paediatrician
4. Newborn hearing screening 

Masa dah nak dekat bersalin better pergi for regular check up, so that kita and doktor tau baby progress. yela tiba2 last minute, baby songsang pulak, or ada any other complications, doktor boleh plan awal2. Atau kita pun boleh plan awal, macam deliver kat government hospital ke.... sebab lari budget. 
Masa saya kat labour room suami pun ada, Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Right after baby keluar tu, nurse bersihkan dan terus letak atas badan mak, untuk breastfeed and skin to skin touch. Lepas tu baru nurse ambil baby and mandikan. Petang sikit baru dorang kasi baby balik. Doktor pun akan datang di ward dan check patient twice a day.  

Lepas bersalin, saya dihantar ke bilik. Walaupun bilik agak penuh, saya duduk dulu di sharing room. malam baru dapat single room. Nurse akan buat regular check up untuk kita, and ajar cara breastfeed. They are very helpful and experienced. Sebab amik bilik single room, so husband boleh tidur sekali. Dia tidur atas sofa je. 

Masa nak discharge tu agak lambat sikit. Maybe sebab semua org busy kot, tak cukup staff. Banyak jugak free gift dapat dari hospital. Dapat hamper Johnson& johnson tu, newborn set (swaddle, mitten, booties, cap, and baju baby from KPJ), diaper (biasa), cream untuk diaper rash , Seudocream (small size). 

Overall, puas hati dengan pakej ni, Tak kena charge lebih pun. and kalau parking pun dapat discount sebab inpatient. 




No comments:

Post a Comment